3 כללים חשובים ברכישת שטח חקלאי לבנייה

תוכן עניינים

רכישת קרקע חקלאית נראית לעיתים אופציה משתלמת במיוחד להשקעה בתחום הנדל"ן.

המחירים נוחים, לעיתים הקרקע ממוקמת באזורי ביקוש, שמחיר דירה בהם אינו ריאלי וכך מוצאים את עצמם מתעניינים רבים במצב מורכב שבו עליהם להחליט אם להמר על כל הקופה ולקנות קרקע שאולי ואולי לא – תוכיח את עצמה כהשקעה כדאית אי פעם בעתיד.

אז רגע לפני שאתם מחליטים אם לקנות קרקע חקלאית, או לחכות להזדמנות יותר בטוחה, כדאי שתכירו כמה כללים שיעזרו לכם לקבל החלטה נכונה.

 

שטח חקלאי לבניה – רולטה רוסית

קרקעות חקלאיות לרכישה נמצאות לעיתים קרובות במעמד חוקי לא ברור – קרקעות שטרם עברו הליך הפשרה, או שינוי ייעוד, מציבות את הקונים במצב של חוסר ודאות לגבי הערך הריאלי של הקרקע וכדאיות הקניה.

תהליכים אלה יכולים להימשך שנים ארוכות, במהלכן הקונים לא יכולים להנות מההשקעה, אך לעיתים האחר ההמתנה הארוכה הרווח הוא עצום.

לכן לעיתים ההימור משתלם, אבל האם יש דרך לצמצם את הסיכון ולהשקיע בצורה יותר בטוחה, גם כאשר מדובר על קרקע חקלאית?

עו"ד יוני לוי, מתמחה בדיני מקרקעין, מציע שלושה כללים חשובים שכדאי ליישם לפני החלטה על רכישת שטח חקלאי לבניה:

 

כללים פשוטים לקניה חכמה של קרקע חקלאית

ערכו כמה שיותר בירורים אודות הקרקע

הגיעו לשם בעצמכם ובדקו את הגודל המדויק, גבולות הקרקע ומיקום מדויק. ערכו בדיקות רקע ובררו את המצב החוקי של הקרקע – מה הייעוד הנוכחי שלה, האם יש תכניות לשינוי הייעוד החקלאי ומתי זה צפוי להתרחש? בדקו האם האזור כולו בעל פוטנציאל ראוי להשקעה, האם מתוכנן פיתוח? האם יש קרבה מספקת לעורקי תחבורה ראשיים, מרכזי קניות, אזורי תעשיה, שירותי חינוך ורפואה ועוד. בדקו אם קיימות תכניות לשינויים בחלוקת הקרקעות והאם יש תכניות ארציות, ומחוזיות לפיתוח, שעלולות לפגוע בתוכניות הבניה שלכם.

 

מיסים

בדקו כמה יעלו לכם המיסים שתתבקשו לשלם על הקרקע, כולל חבות קיימת של מיסים והיטלים שונים, שעלולים לייקר מאוד את ההשקעה.

 

השקיעו סכום כסף שאינו נחוץ לכם לשנים הקרובות

השקעה בקרקע חקלאית היא מטבעה בלתי צפוי וארוכת טווח ולכן היא מתאימה במיוחד לאנשים שיש להם סכום כסף מתאים להשקעה שכנראה תניב רווחים רק בעוד כמה שנים טובות.

 

לסיכום

השקעה בקרקע חקלאית דורשת, אולי יותר מכל רכישה אחרת בתחום המקרקעין, עריכה מדוקדקת של בדיקות לגבי כשירות השטח, חוקיות המכירה, ייעוד חוקי של השטח ואף של תכניות לפיתוח האזור, כדי להבטיח שמדובר על עסקה כדאית ומשתלמת.

לכן, במיוחד במקרה של רכישת קרקע חקלאית, כדאי להיוועץ באנשי מקצוע מנוסים בתחום, כמו שמאי מקרקעין ועו"ד מקרקעין שיבטיחו לכם ביצוע עסקה בטוחה.

רצוי לשקול שיתוף של מומחים בתחום כגון שמאי מקרקעי שיעריך נכונה את שווי הקרקע, מודד מוסמך, משפטן מתמחה בנדל"ן ועסקאות מקרקעין, לפי הצורך ולפי נתוני הנכס הנבחן.

 

שקיעה

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים
שירות מקצועי מעורך דין לענייני מקרקעין

מתי בפעם האחרונה השכרתם נכס למישהו? ומתי הייתם בטוחים שאתם עושים עסקה נכונה? כולנו יודעים שאומנם אפשר להוריד מהאינטרנט לא מעט חוזים סטנדרטיים להשכרת נכסים

פרויקטים נדלניים בארץ

מחפשים לרכוש דירה לצורך השקעה או מגורים? הכירו את פרויקט המגורים המוביל בישראל אשר ניתן כיום לרכישה במחיר אטרקטיבי, בלב לבה של מדינת ישראל. כל

פרויקטים נדלניים בארץ

מחפשים לרכוש דירה לצורך השקעה או מגורים? הכירו את פרויקט המגורים המוביל בישראל אשר ניתן כיום לרכישה במחיר אטרקטיבי, בלב לבה של מדינת ישראל. כל