מה ההבדל בין צוואה לירושה

תוכן עניינים

במקרה של פטירה של אדם קרוב, בין אם חבר או קרוב משפחה, מעורבים שני גורמים גדולים אשר לא כולם מכירים לעומק את ההבדלים בניהם: צוואה וירושה.

במאמר זה יפורטו מה היא צוואה, מה היא ירושה, ומה ההבדל בין צוואה לירושה.

בנוסף נענה על השאלה מדוע חשוב להסתייע בעו"ד לצוואות כאשר ניגשים לממש את הצוואה או את הירושה.

 

צוואה על סוגיה השונים

צוואה הינה בראש ובראשונה הדרך של האדם לקבוע מה ייעשה ברכושו ובנכסיו אחרי מותו. כל אדם יכול לערוך את הצוואה שלו במספר דרכים: צוואה בעל פה למשל היא צוואה שלא נכתבת אלא נאמרת בעל פה בלבד. צוואה בכתב יד הינה צוואה שנערכה ונחתמה בכתב ידו של המצווה, ללא צורך בעדים סביבו. צוואה בעדים הינה צוואה שנערכת בנוכחות שני עדים לפחות, וצוואה בפני רשות הינה צוואה שמגישים ישירות לרשות משפטית כלשהי.

 

ירושה: על מה ולמה?

ירושה הינה פעולה משפטית כלשהי שמתייחסת להעברת רכוש של אדם נפטר לאדם שיורש אותו, לפי הוראת האדם הנפטר. קיים חוק ירושה שקובע שעם מותו של האדם עיזבונו עובר ליורשיו, וניתן לעשות זאת על פי דין, אם לא קיימת צוואה, או על פי צוואה, אם היא קיימת. עו"ד לצוואות יכול לפתור בצורה מקצועית את הבעיה אם קיימת שאלה סביב עניין הירושה או הצוואה במקרה וקרוב נפטר.

 

ההבדל בין צוואה לירושה

ירושה יכולה להינתן גם ללא צוואה. במקרה והאדם הנפטר לא הותיר שום סוג של צוואה אחריו, לא בעל פה ולא בכתב, הדין הישראלי מאפשר מתן ירושה ליורשיו של האדם לפי חוק הירושה. בין היתר היורשים יכולים להיות בני הזוג של הנפטר, קרובי משפחתו או המדינה, במקרים מסוימים. כמובן שאם קיימת צוואה עם הוראות ירושה מדויקות, הירושה והמימוש שלה נקבעים לפי הצוואה שנכתבה על ידי האדם שנפטר.

 

עיסוק בצוואות ובירושות: לא בשביל כל אחד

נושא הצוואות והירושות בדין הישראלי הינו סבוך ומסועף ודורש ידע מקצועי רחב כדי לוודא מימוש הצוואה והירושה על פי חוק ועל פי כוונת הנפטר. מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד לצוואות כאשר רוצים להבין ולממש צוואה של אדם קרוב שנפטר. חשוב לדעת שהתחום דורש עיסוק של גורם מקצועי מוסמך ולכן כדאי לבחור עו"ד לצוואות בעל הידע והניסיון הדרושים כדי להבטיח מענה לשאלת הצוואה והירושה.

 

לסיכום

הדין הישראלי מניח חוקים וכללים מסוימים באשר לשאלת הצוואה והירושה. ראשית חשוב להבין מה היא צוואה ומהי ירושה ומה ההבדל בניהן, ומה עושים כאשר לא קיימת צוואה, כיצד ניתן לדעת מי זכאי לירושה, ועוד. בשאלות אלו ונוספות יכול לטפל עו"ד מקצועי לצוואות אשר יוכל לתת מענה וליווי לאלו אשר זקוקים לעזרה משפטית בעת פטירת אדם קרוב.

 

מאזניים

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים