סעיף בוררות – מהו?

תוכן עניינים

בעולם המשפט של ימינו בוררות וגישור הם חלקים בלתי נפרדים ממנו. צדדים רבים שנתגלע ביניהם סכסוך פונים להליך בוררות במקום לנקוט בדרך המשפטית הסטנדרטית. בהתאם לכך, חשיבותם של מושגים בתחום והבנתם עלתה. בכתבה הבאה נדון באחד ממושגי המפתח בעולם זה – סעיף בוררות. 

 

כמה מילים על סעיף בוררות

בפשטות, סעיף בוררות הוא סעיף בתוך חוזה שנחתם בידי שני צדדים, אשר קובע כי במקרים של התגלעות סכסוך, ייפנו הצדדים להליך בוררות ויימנעו מצעדים משפטיים בבית המשפט. כפי שניתן ללמוד מהאתר של המוסד לבוררות עסקית, סעיף זה מקובל כיום בחוזים מסחריים רבים. הסיבות לכך מגוונות ונעוצות ביתרונותיה של שיטת הבוררות. בראש ובראשונה, הימנעות מהליכים ארוכים, מייגעים ובירוקרטיים אשר אופייניים לסחבת המשפטית. שנית, בשל החשאיות המובטחת מהליך בוררות אשר מהווה אנטיתזה לפומביות של הליך משפטי, המתנהל לרוב בדלתיים פתוחות.

על אף שסעיף כזה עשוי להרים גבה אצל השומעים אותו בפעם הראשונה, הרי שמדובר בסעיף מקובל למדי בעולם החוזים. גם בית המשפט מתייחס אליו בהתאמה ובמרבית המקרים דורש לקיימו. כלומר, אם מראש הסכימו הצדדים על דיון אצל בורר, אזי הסיכויים לניהול הסכסוך בבית משפט נמוכים למדי.

 

האם יש דבר כזה ביטול סעיף בוררות?

כפי שהעולם המשפטי לימד אותנו ערעור וביטול הם חלקים חשובים למדי כמעט בכל עניין או מונח משפטי. לכן נשאלת השאלה האם אפשר לערער או לבטל סעיף בוררות לאחר שנחתם חוזה. התשובה הפשוטה אומרת כן אך התשובה הכנה והמורכבת יותר קובעת שביטול סעיף בוררות הוא עניין מסובך למדי אשר ההיתכנות לו נמוכה. זאת בשל הרצון של בתי המשפט לכבד את הנכתב בחוזה ולא לשנות את מה שהוסכם מראש על ידי שני הצדדים.

עם זאת, כפי שציינו, לפעמים ניתן לבטל סעיף בוררות אם יש לכך סיבה טובה. כך למשל כאשר מתגלע סכסוך בין שני צדדים מסחריים עקב טענות למרמה, יכול הצד החשוד כרמאי לבקש לבטל את סעיף הבוררות. זאת משום שהבוררות נעשית באופן חשאי ואילו בית המשפט אשר פוסק בין השניים יכול להצהיר באופן פומבי אם נעשתה רמאות או לא. אין צורך להסביר מדוע ניקיון פומבי קבל עם ועדה מטענות מרמה הוא דבר שלא יסולא בפז למוניטין של אדם אשר הואשם ברמאות.

 

הניסוח הצליח

ככל סעיף בחוזה גם לניסוח של סעיף בוררות יש משמעות משפטית חשובה ועל כן יש לנסח אותו בקפידה ובזהירות, תוך התייחסות לכל אספקט חשוב שלו. עורכי דין המתמחים בחוזים יכולים להמציא בנקל סעיף מסוג זה, עם דגשים והתאמות אישיות הקשורים לאופי החוזה הספציפי שנחתם. גם באינטרנט אפשר למצוא דוגמאות רלוונטיות אשר ממחישות כיצד סעיף בוררות ראוי להיכתב. חשוב לשים לב שהסעיף אכן מכיל את כל מה שהתכוונתם אליו, ללא פרצות שעשויות לגרום מפח נפש ביום מן הימים.

בוררות בסכסוך עסקי

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים
כמה עולה חוקר פרטי

כאשר אתם ניגשים לבחור איש מקצוע כזה או אחר, אחד מהקריטריונים החשובים ביותר שאתם רוצים לבדוק זה כמובן העלות הכספית של השירות. אך כאשר תרצו

אימון עסקי לחברות בטון – האם זה משתלם?

בישראל פועלות כיום חברות בטון רבות המבצעות עבודות בטון שונות ומגוונות לרבות: יציקת רצפת בטון, ניסור בטון, שיקום בטון, קידוח בטון לעומקים שונים, בניית גדר