מה ההבדל בין הוצאת לשון הרע לבין תביעת דיבה?

תוכן עניינים

ההבדל בין לשון הרע לבין הוצאת דיבה נעוץ עוד במשפט העברי הקדום. כאשר אנחנו מדברים על המשפט הישראלי המודרני, חשוב לדעת שבין שני התחומים הללו אין הבדל משמעותי, ולעיתים מדובר על שימוש בשני מונחים לאותו הדבר. עם זאת, ישנו הבדל מסוים שאותו חשוב מאוד שתכירו בין שני המושגים הללו, ואנחנו כאן כדי לספר לכם עליו.

 

תביעת דיבה

הוצאת לשון הרע או תביעת דיבה משמשת בדרך כלל לתיאור של מציאות דומה. בשני המקרים התובע מגיש תביעה נגד מי שפרסם דברים שליליים אודותיו. הפרסומים יכולים לנגוע לאדם עצמו, לעברו או להתנהלות מסוימת שלו.

 

ההבדל בין המקרים

במשפט העברי הקדום, הוצאת דיבה היא תיאור לפרסום של שקרים אודות אדם מסוים. הדיבה לא רק מפרסמת דברים שליליים אודות אדם מסוים אלא היא גם מפרסמת דברים שאינם אמיתיים כך שהפגיעה בו חמורה שבעתיים. לשון הרע הוא מונח שמשמש לתיאור של פרסום דברים שליליים אך נכונים אודות אדם מסוים.

 

היחס למקרים במשפט הישראלי המודרני

במשפט הישראלי המודרני, ישנו הבדל שבא לידי ביטוי ביחס שבין שני המקרים. כאשר אדם פרסם דברי אמת, גם אם הם שליליים, סביר להניח שבית המשפט יתחשב בכך שהדברים נכונים. לאור החשיבות הרבה שיש לחופש הביטוי, כל עוד הפרסומים השליליים אינם שקריים, בסבירות גבוהה בית המשפט ידחה את התביעה.

 

פרסום דברי שקר

בתביעת דיבה, כאשר הפרסום הוא של דברי שקר, לזכותו של הנתבע עומדת הגנת 'אמת דיברתי'. פירושה של ההגנה הזו היא שאם הנתבע יוכיח שבשעת הפרסום הוא אכן חשב שהדברים נכונים אזי בית המשפט יוכל להתחשב בכך לטובתו. במסגרת הגנת אמת דיברתי, הנתבע צריך להוכיח שבכלים שעמדו לרשותו הוא עשה ככל שביכולתו לוודא שהדברים נכונים.

 

הוכחת השקר

בתביעת דיבה, התובע הוא זה שצריך להוכיח שאכן מדובר בפרסום שקרי. אם אתם עומדים לקראת הגשה של תביעה כזו, חשוב לדעת שלא תמיד יהיה קל לשכנע את בית המשפט שאכן מדובר על פרסום שקרי, וחשוב להכין מראש ראיות שישכנעו את בית המשפט בכך מעל לכל ספק.

 

עורך דין מקצועי

לא משנה מהם בדיוק פרטי המקרה שבפניו אתם ניצבים, חשוב לדעת שבתביעות לשון הרע ישנה חשיבות רבה לעורך הדין שלכם. התחום של תביעות לשון הרע הוא תחום שמתפתח כל הזמן, וחשוב לבחור בעורך דין מנוסה שיוכל לשכנע את בית המשפט בצדקתכם. מה שיקבע את הגורל שלכם בסופו של דבר אלו הראיות והיכולת של עורך הדין שלכם לעשות בהן שימוש.

 

לסיכום

במשפט הישראלי המודרני, אין הבדל בין תביעת לשון הרע לבין תביעת דיבה, למעט טענת 'אמת דיברתי' שתהיה רלוונטית רק במקרה שבו הנתבע חשב שמדובר על דברי אמת. בכל מקרה של תביעה כזו, מומלץ להתייעץ עם עו"ד מנוסה.

ספר ופטיש

 

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים
מה חשוב לשאול עורך דין מההתחלה

יש לא מעט סיטואציות בחיים שבהן תצטרכו להיעזר בשירותים של עורך דין מנוסה. עולם עריכת הדין כולל תחתיו לא מעט תחומים נפרדים, כאשר כל אחד

4 הכללים לבחירת עו"ד

בחירת עורך דין היא ענין מורכב מכיוון שכל עורך דין מתמחה בתחום אחר, וצריך לבחור באחד שהינו מקצועי ומנוסה בתחום הספציפי שלו. המאמר יפרט מהם