ירושה בקיבוצים \ מושבים – מה חשוב להכיר?

תוכן עניינים

ירושה במדינת ישראל היא בדרך כלל הליך פשוט למדי, בתנאי שיש הסכמה בין היורשים על חלוקת הרכוש. במקרים של ירושה של דירה בקיבוץ שנמצא בתהליכי הפרטה או בנחלה חקלאית בקיבוץ או מושב – הליך הירושה הוא מורכב בהרבה. במדריך שלפניכם תמצאו מספר חוקים וכללים שחשוב להכיר בנוגע להורשות מסוג זה. 

 

הורשה של דירות בישובים קיבוציים במהלך הפרטה

הפרטה של קיבוץ ושיוך של הנכסים והדירות שנמצאים בו לחברי הקיבוץ השונים, היא תהליך ארוך שבדרך כלל נמשך שנים ארוכות. במקרים מסוימים במהלך ההפרטה נפטר חבר קיבוץ ועולה השאלה למי עוברת הדירה או כל נכס אחר בקיבוץ שעדיין לא שויך אליו באופן מלא. נכסים אחרים שנמצאים בבעלות של חבר קיבוץ מתחלקים כרגיל, אבל בקשר לדירה, התשובה לא פשוטה כל כך.

 

פסקים קודמים ועיקריים בנושא הורשה של דירה בקיבוץ

באופן עקרוני ולפי פסיקות קודמות של בית המשפט, דירה בקיבוץ שעדיין לא שויכה לחבר באופן מלא, תחזור לבעלות הקיבוץ במקרה של פטירה. לכלל זה יש יוצא דופן מובהק והוא במקרה שבתקנון הקיבוץ או בסיכומי הפגישות של החברים נקבע כלל אחר בנושא זה.

קיבוצים רבים כללו בתקנון שלהם סעיף שקובע שדירה בבעלות קיבוץ תעבור בירושה לאחר פטירת החבר גם במקרים שתהליך השיוך לא הסתיים לחלוטין. במקרים אלה בית המשפט יפסוק בדרך כלל שהיורשים זכאים לזכויות בדירה, לעיתים תחת הגבלות כאלה ואחרות. הגבלות אלה מונעות בדרך כלל השכרה או מכירה של הדירה ללא אישור הקיבוץ, זאת בכדי לשמור המרקם החברתי בו.

 

נחלה חקלאית בישובים או קיבוצים בישראל

במקרה של הורשת נחלה בקיבוץ גם לאחר שיוך או בישוב חקלאי, הירושה אינה מתחלקת בצורה רגילה. זאת משום שלנחלות חקלאיות יש מספר בעלים בדרך כלל. הבעלים הראשון הוא מי שבבעלותו החלקה המדוברת והשני הוא רמ"י או מנהל מקרקעי ישראל. מנהל מקרקעי ישראל מחזיק בזכויות מסוימות על הקרקע, שגורמות לכך שאי אפשר יהיה לחלק אותה בין מספר יורשים.

 

הורשה של נחלה חקלאית והכללים שלה

אחת הדרכים להתמודד עם הבעייתיות של ירושה של נחלה חקלאית היא באמצעות כתיבת צוואה בנחלה חקלאית. צוואה זאת תסדיר את אופי החלוקה של הרכוש, תציין למי מיורשים תועבר הנחלה, ומה הם הפיצויים שיהיה עליו לשלם ליורשים האחרים בשל כך.

 

דברים שחשוב לדעת על ירושה בקיבוצים ומושבים – סיכום

ירושה של דירה או נחלה חקלאית בישובים ובקיבוצים אינה פשוטה כמו הורשה של נכס נדל"ן בעיר. ישנם כללים וחוקים שונים שמונעים מהבעלים של הנכסים להוריש אותם ללא הגבלה ובצורה שבה יבחרו. חשוב להכיר מקרוב את התקנון של היישוב או הקיבוץ ובמיוחד את הסעיפים שנוגעים למכירה של נכסים בו. במקרים רבים סעיפים אלה יקבעו את גורל הירושה.

ירושה בקיבוצים

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים
מה ההבדל בין צוואה לירושה

במקרה של פטירה של אדם קרוב, בין אם חבר או קרוב משפחה, מעורבים שני גורמים גדולים אשר לא כולם מכירים לעומק את ההבדלים בניהם: צוואה