הקמת חברה – התהליך המלא

תוכן עניינים

איך מתבצעת הקמת חברה בחמישה צעדים פשוטים? מיד תגלו שלהקים חברה בישראל הוא עניין פשוט למדי, בעוד שההתנהלות השוטפת היא זו שהופכת למורכבת ומצריכה ידיעה מראש על כל התנאים.

 

מהי חברה?

חברה היא ארגון עסקי שמוקם למטרות רווח כלכלי. רוב החברות במשק הישראלי מאוגדות (חברה בע"מ) ולכן במצב של חובות או הפסדים, מוסרת במידה מסוימת האחריות המשפטית ממייסדי החברה ובעליה.

החברה היא יישות משפטית עצמאית שלא נרשמת על שם של אדם ספציפי ועליה להירשם ברשם החברות. אם החברה תיקלע לחובות, מצב זה יגן על בעליה מלשלם מכיסם הפרטי. לעומת זאת, אם מדובר בעוסק מורשה או שותפות, ההפסדים עשויים לצאת מכיסם של הבעלים באופן אישי. בנוסף, על החברה לנהל ספרים ושיעור המס המשולם עליה הוא בשיעור גבוה יותר מזה של עוסק מורשה.

 

הצעד הראשון: מחליטים על סוג החברה

חברה בע"מ היא הסוג הנפוץ והמרכזי בישראל ובמרכזו בסיס הגבלת המניות. בעלי החברה מחויבים לשלם חובות עד לגובה המניות המוחזקות. סוג נוסף הוא חברה שאינה מוגבלת במניות (לדוגמה פירמה של רואי חשבון) ובמצב של מצוקה כלכלית, החברה תוחזק על ידי בעלי המניות.

 

הצעד השני: קביעת השם, התקנון והדירקטורים

שם החברה צריך להיבדק, מאחר ולא ניתן לרשום שם זהה לחברה אחרת ברשם החברות. מומלץ להעביר רשימת שמות פוטנציאליים לעורך הדין המטפל כדי לבדוק את הנושא מול רשם החברות. בנוסף, הקמת חברה מחייבת יצירת תקנון. זהו הסכם כתוב ומפורש בין החברה לבעלי המניות שלה ובו 4 סעיפים: שם החברה, מטרות החברה, הון המניות שלה והאם החברה הינה חברה בע"מ. לאחר מכן, חובה על מקימי החברה למנות לפחות דירקטור אחד שיעמוד בראש החברה. הדירקטורים מספקים את מדיניות החברה על ידי קבלת החלטות בפעילותה השוטפת והעתידית.

 

הצעד השלישי: רישום ברשם החברות

לאחר תשלומי האגרות שכרוכות בתהליך הקמת החברה, נדרש רישום ברשם החברות. הרישום כולל מסמכי בקשה ורישום פורמליים (טופס הגשת מסמכים, טופס הצהרות על כשירות כל בעלי המניות וטופס בקשה לרישום חברה חדשה – כולם באישור וחתימת עורך הדין), שאותם מכין בדרך כלל עורך הדין המטפל. מומלץ שעורך דין זה יהיה מומחה בדיני חברות.

 

הצעד הרביעי: רישום ברשויות המס

ברגע שהחברה צולחת את רישומה ברשם החברות ומקבלת אישור ומספר ח.פ (מספר חברה פרטית), היא אמורה לפתוח תיקים במע"מ, הביטוח הלאומי ומס הכנסה. לרוב על פי הסדר המדויק הזה.

 

הצעד החמישי והאחרון: הגשת דוחות שנתיים

כל הקמת חברה מצריכה ניהול ספרים שעניינו הוא הגשת דוחות כספיים הכוללים מידע על הפעילות העסקית. את הניהול מבצע רו"ח מוסמך שמעביר פעם בשנה את דוחות אלו לרשויות: מאזן כספי, דוח רווח והפסד, דוח על שינויים בהון ודוח תזרים המזומנים.

חברה שנקלעת לקשיים כלכליים ואיננה מסוגלת לעמוד בתשלומיה, עלולה להימצא במצב של פירוק חברה בעקבות דרישה משפטית. במצב זה ייתכן ותחול "הרמת מסך", שתחשוף את בעלי החברה לתביעות אישיות בניסיון להחזיר חובות. זהו נושא שמצריך הבנה משפטית מקיפה ולכן מומלץ לפנות לעורך דין מומחה ומנוסה מאוד בתחום.

חברה

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים
הלוואה ל 25 שנים מה כדאי לקחת בחשבון

שוק ההלוואות ארוכות הטווח והמשכנתאות בישראל הוא אחד השווקים הדינאמיים המצויים בתהליך מתמיד של שינויים והתאמה למצב הכלכלי בישראל. בדרך כלל, הלוואת משכנתא לעשרים וחמש

חוק מחיקת חובות – כל העדכונים

בשנת 2018 נחקק בכנסת חוק מחיקת חובות, שמקל את התנאים שמאפשרים למחוק חובות בתיקי הוצאה לפועל. אם יש לכם חובות בהוצאה לפועל, ריכזנו עבורכם את