מי אחראי בהליכי פשיטות רגל של חברות?

תוכן עניינים

חברה שמגיעה למצב של חדלות פירעון, תפורק בתהליך מוסדר שנועד לשלם את חובותיה, ככל הניתן, לנושים השונים. תהליך זה מנוהל על ידי בית המשפט המחוזי ומפרק שמונה מטעמו. בעלי החברה פטורים, לרוב, מאחריות לחובות. 

 

לא פשיטת רגל – פירוק חברה

למרות השימוש הנפוץ בניסוח זה, חברה בע"מ אינה יכולה לפשוט רגל. הליך זה מתייחס לאנשים פרטיים. חברה שהגיעה למצב של חדלות פירעון, קרי, מצב בו היא אינה יכולה לשלם את חובותיה או לממן את הוצאותיה, תחל תהליך של פירוק שנועד לאפשר לשלם את החובות שהצטברו. עורך דין פשיטת רגל מיומן יסייע ללקוחותיו להבין את ההבדלים בין פשיטת רגל לפירוק חברה ולפעול בהתאם.

 

חברה בע"מ

חברה בע"מ היא ישות משפטית בה יש הפרדה בין חובות החברה לנכסי הבעלים והמנהלים שלה. החובות הם של החברה ולא של בעליה. פירוש הפרדה זאת הוא שכאשר חברה בע"מ קורסת על חובותיה, את גביית החוב עושים מול הישות המשפטית הזאת שתפורק ותמחק בסוף ההליך.

בניגוד לפשיטת רגל הנחשב להליך משפטי, פירוקה של חברה הוא הליך מנהלי שנועד לאפשר תשלום חובות ואז למחוק את קיומה ברשם החברות. עם זאת ישנם היבטים משפטיים לפירוק חברה

 

מפרק חברה

פירוק חברה מתחיל עם פנייה של בעלי החברה, שידרשו להוכיח תום לב, של הנושים או של עובדי החברה שיכולים להיות גם נושים, לבית משפט מחוזי. ההליך יכלול פתיחת תיק אצל כונס הנכסים שם ייחשף מצבה הכלכלי של החברה. כמו כן, בית המשפט ימנה לחברה מפרק שתפקידו יהיה לכסות את חובות החברה, ככל הניתן.

המפרק ינהל את החברה למשך תקופה שתקבע ובמהלך תקופה זאת הוא ידאג גם לשלם משכורות לעובדי החברה, עד פיטורם, במקביל לתשלום חובות של הנושים. עורך דין פשיטת רגל יפעל מול המפרק בכל הקשור לסוגיית גביית החוב של החברה כלפי לקוחותיו. המפרק הוא מינוי של בית המשפט ופועל על סמך "תקנות החברות (פירוק) תשמ"ז-1987

 

הרמת מסך

זהו מצב חריג, כאשר מתגלים מעשי רמאות ושחיתות שהובילו למצב של חדלון פירעון של חברה בע"מ. במקרה שכזה, תבוצע הרמת מסך במסגרתה בעלי החברה יתבעו לשלם מנכסיהם על הנזק ולכסות את החובות.

בשנים האחרונות גברו המקרים של הרמות מסך כתוצאה מתחושה כי בעלי מניות מסוימים לקחו סיכונים בלתי סבירים או שניצלו את משאבי החברה והוציאו ממנה נכסים במרמה. במצב שכזה עורך דין פשיטת רגל יוכל להגיש תביעה ישירה נגד בעלי החברה.

 

חלוקת הרכוש

אחת הסוגיות המרכזיות בעת פירוק חברה הוא אופן חלוקת החובות. לרוב כינוס הנכסים נעשה לפי סדר הנשייה. הראשונים הם הנושים המבוטחים של החברה, כמו הבנקים, הקבוצה השנייה תהא נושים בדין קדימה, הכוללים את עובדי החברה. עובדים שלא יקבלו את שכרם דרך הפירוק יהיו זכאים לקבל אותו באמצעות ביטוח לאומי.

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים
מהי פשיטת רגל

מהי פשיטת רגל לעתים עסקים נקלעים לחובות, אולי מתוצאה של התנהלות חסרת אחריות או אולי פשוט ביש מזל, זה יכול לקרות לכל בעל עסק. ישנם

איך להגיע לשיקום כלכלי תוך שנה בלבד?

הגעה לשפל כלכלי יכולה לקרות לכל אדם ועשויה להתרחש בכל משפחה. במצבים הללו, הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא ההליך המשפטי והפיננסי שאמור לסייע למי