איך להתמודד עם הטרדה מינית בצבא

תוכן עניינים

בצבא, כמו בכל גוף גדול אחר, קיימים מקרים של פגיעות מיניות בין המשרתים. אם בעבר המודעות לנושא הייתה נמוכה, ושררה תרבות של השתקה במערכת, כיום זהו לא המצב. חיילות וחיילים אשר הוטרדו יכולים לבחור במספר דרכים שונות לפעולה בנושא, בין אם לצורך שיקום תחושת הביטחון ובין אם לצורך הגשת תלונה.

 

כיצד ניתן להגיש תלונה?

במידה ונפגע או נפגעת מחליטים שהם רוצים להגיש תלונה על פגיעה מינית שחוו, התלונה  תוגש למשטרה הצבאית ותתוחקר על ידי מצ"ח. חוקרי מצ"ח הם חוקרים אשר עברו הכשרה ארוכה בנושא פגיעות מיניות, ומטרתם היא לגלות את הפרטים תוך הימנעות מיצירת עוגמת נפש אצל הנפגע או הנפגעת.

לאחר מיצוי הליכי החקירה השונים כמו חקירת החשוד, חקירת מקורבים, בדיקה אם בוצעו פגיעות נוספות בשטח הבסיס וכו', פרטי החקירה יועברו לבית דין צבאי שידון בהם ויגיע להחלטה בדבר האשמה של החשוד. כמו כן, במידה ויימצא אשם, הפוגע יכנס למאסר בבית כלא צבאי, וייתכן שייפתח לו תיק פלילי שיפגע בו גם בחייו האזרחיים.

 

פנייה לעורך דין צבאי

בהמשך להגשת התלונה, יש לפנות לייעוץ משפטי של עורך דין צבאי. עורך דין צבאי הוא איש מקצוע אשר מכיר את המערכת הצבאית לעומקה ובעל ניסיון רב בניהול הליכים משפטיים בבית הדין הצבאי, שמתנהל באופן שונה מבית דין אזרחי. עורך הדין יסייע לנו לקבל את הזכויות המגיעות לנו לאורך הליכי החקירה והמשפט, ויפעל להרשעה של החשוד. כשמדובר בחקירה בנושא פגיעה מינית, אין ספק כי המתלונן/ת נמצאים במצב פגיע וקשה, והפנייה לעורך דין תקל עליהם לאורך ההליך המסובך. לפרטים נוספים >>

 

למי ניתן לפנות בבסיס שלי?

בהמשך להתפכחות המבורכת הניכרת בשורות הצבא בשנים האחרונות, נוצר תפקיד חדש בצבא הנקרא יוהל"ם – יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, אשר מפקדת על היחידה הנושאת שם זהה. כיום, בכל בסיס בו משרתים חיילי סדיר יש נציג או נציגה של יחידה זו שתפקידם הוא להוות כתובת בטוחה לחיילים וחיילות שמרגישים שהם זקוקים לעזרה בכל הקשור בנושאי מגדר, ובפרט ביחס לפגיעות מיניות. על ממונית היוהל"ם לבצע טיפול שורש ביחס לעוולות שהיא נחשפת אליהן, ולהעביר הלאה לממונים על הנושא במידת הצורך ובמידה והנפגעים מסכימים לכך.

 

אני חוששת שנפגעתי, מה הדבר הראשון שעליי לעשות?

במידה ועברת פגיעה מינית, מומלץ מאוד לא לבחור לשמור את העניין לעצמך. ייתכן והאינסטינקט הראשוני הוא לשמור בבטן ולא ליצור בלגן, אך מקרי עבר מראים שהסתרה מובילה פעמים רבות לטראומה ריגשית. נסי למצוא אדם קרוב שאת סומכת עליו ושתפי אותו, גם אם רק בחלק מהפרטים, וזכרי שנציגת היוהל"ם גם היא שם בשבילך.

 

סיכום

במקרים של פגיעה מינית בצבא, הקורבן נתון ללחצים רבים ורגשות אשם. חשוב לנסות ולפנות לאדם קרוב או לממונית היוהל"ם ביחידה על מנת לקבל תמיכה רגשית ראשונית. במידה והנפגע או הנפגעת בוחרים להגיש תלונה, היא תוגש למשטרה הצבאית ותיפתח חקירת מצ"ח בנושא, אשר פרטיה יועברו לבית הדין הצבאי. את ההליך יש לבצע בעזרת עורך דין צבאי.

עורך דין צבאי

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים
עבירת נשק בבסיס

כידוע לכולנו שירות בצבא משמעותו המצאות במסגרת מאוד נוקשה ובעלת שלל חוקים ודרכי התנהלות שלרוב שונות בהרבה מההתנהלות האזרחית המוכרת לנו. ישנם מספר עבירות אשר

מה חשוב לדעת על חקירות מצ"ח

אם זומנתם לחקירה במצ"ח, המשטרה הצבאית החוקרת, מומלץ מאוד להיערך אליה כמו שצריך. למה? אתם לא יודעים לאן התיק יתפתח, ולפני שתמצאו את עצמכם במעצר,