מה חשוב לדעת על חקירות מצ"ח

תוכן עניינים

אם זומנתם לחקירה במצ"ח, המשטרה הצבאית החוקרת, מומלץ מאוד להיערך אליה כמו שצריך. למה? אתם לא יודעים לאן התיק יתפתח, ולפני שתמצאו את עצמכם במעצר, כדאי לכם לדעת כמה דברים, וכמובן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה לדין צבאי. כל הפרטים לגבי חקירות מצ"ח, במאמר הבא

 

חקירת מצ"ח

כמו כל חקירה, חקירת משטרה צבאית חוקרת (מצ"ח), זה לא דבר נעים. המערכת הצבאית פועלת על פיק חוק השיפוט הצבאי, ועל כן, סנגור פלילי רגיל, לא רלוונטי לייעוץ במקרים כאלה. חשוב שתדעו, אם זומנתם לחקירה כזאת, הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות זה להתייעץ עם עורך דין שמומחה בדין צבאי. עורך דין כזה, יוכל לתת לכם עצות גם לגבי החקירה, וכמובן, לנסות להגיע למשא ומתן מול התביעה הצבאית, אם יהיה צורך, לגבי נוסח כתב אישום, ככל שיוגש. שימו לב, שיש הבדל מאוד גדול בין פנייה לסנגוריה הצבאית, ממנה אתם כמובן זכאים לקבל שירות אם זומנתם לחקירת מצ"ח, לבין עורך דין המתמחה בדין הצבאי.

 

למה מצ"ח פותחת בחקירה?

חשוב לדעת לפני החקירה, שחקירת מצ"ח יכולה להיפתח בגלל הגשת תלונה על ידי כל אדם, מפקד, או מישהו אחר שנפגע מכם. בנוסף, לעיתים מצ"ח מפעילה כלבי זיהוי סמים ביחידות צבאיות מסוימות, ולכן אם יזהו בקרבתכם סמים, מן הסתם תזומנו לחקירה. לעיתים, אם מדובר בתיק רציני, תהיה גם מעורבות של סוכן סמוי. בעיקר בעבירות של סחר בסמים וסחר בנשק. כאשר החקירה תהפוך לגלויה, יזמנו את כל המעורבים לחקירות. בנוסף, ישנו מידע מודיעיני של מקורות, שמעבירים מידע מפליל על חשודים. עוד מישהו שיכול לגרום לכם להיחקר, זה חבר אחר שנחקר, ומסר עליכם מידע מפליל.

 

מהלך החקירה

לעיתים תופתעו ותזומנו לחקירה באופן מיידי. הדבר הראשון שאתם צריכים לבקש זה לבקש ייעוץ ראשוני טלפוני. עליכם להבין שמרגע שהחקירה תתחיל, כל מה שתעשו, יכול לשמש אחר כך את התביעה נגדכם. גם אם אתכם יש מישהו בניידת, לפני החקירה, היו זהירים, יכול להיות שהוא נשלח לדובב אתכם. בנוסף, אין כזה דבר לדבר עם חוקר "לא לפרוטוקול", אם חוקר מציע לכם כזה דבר, עליכם לדעת שהוא יתעד את השיחה מיד לאחר מכן.

 

זכויותיכם כנחקרים

אתם זכאים לתנאים בסיסיים, כמו שינה, אוכל, וכמובן שירותים במקרה הצורך. זכותכם גם לדעת מה החשדות נגדכם, וזכותכם לשמור על שתיקה. בנוגע לכך כדאי להתייעץ באופן פרטני עם עורך דינכם. אם רוצים להאריך את המעצר שלכם, יצטרכו להביא אתכם לפני שופט צבאי תוך 24 שעות. עורך דין מומחה בדין הצבאי – ניר ליסטר, ידע להגיד לכם האם כדאי לכם לשמור על זכות השתיקה, וייעץ לכם במידת הצורך.

לסיכום, עליכם לדעת שיש לכם לא מעט זכויות, אבל עליכם גם לדאוג לעצכם. בדקו שכל תשובה שאתם נותנים לחוקר נרשמת באופן בו נתתם אותה, בדקו לפני שחותים. תבקשו לראות את החומר הראייתי אם יש כזה. קחו בחשבון שמאיימים עליכם  גם בלי סיבה.

חקירת משטרה

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים
עבירת נשק בבסיס

כידוע לכולנו שירות בצבא משמעותו המצאות במסגרת מאוד נוקשה ובעלת שלל חוקים ודרכי התנהלות שלרוב שונות בהרבה מההתנהלות האזרחית המוכרת לנו. ישנם מספר עבירות אשר

איך להתמודד עם הטרדה מינית בצבא

בצבא, כמו בכל גוף גדול אחר, קיימים מקרים של פגיעות מיניות בין המשרתים. אם בעבר המודעות לנושא הייתה נמוכה, ושררה תרבות של השתקה במערכת, כיום