כאבים חזקים אחרי טיפול בעקבות תאונת דרכים – האם יש צורך בהגשת תביעה על רשלנות רפואית?

תוכן עניינים

נפגעי תאונות הדרכים הנזקקים לטיפולים או לניתוחים כתוצאה מהתאונה לעיתים מסתבכים בשל רשלנות רפואית ומצבם מחריף.

האם גם מצבים אלו נחשבים לרשלנות רפואית שניתן לתבוע מהמוסד הרפואי או הצוות הרפואי? על כך במאמר הבא.

 

למי מגישים תביעה כתוצאה מרשלנות רפואית עקב תאונת דרכים?

על פי חוק הפלת"ד כאשר אדם נפגע כהולך רגל או כנהג או כנוסע במכונית, הוא רשאי לתבוע את חברת ביטוח החובה של הנהג הפוגע. החוק מורה לחברת הביטוח לשאת בנזק הרפואי ובכל נזק שהוא רשלנות רפואית הקשורה לכך. כלומר, למוסד הרפואי ולצוות הרפואי ישנה חסינות מתביעת רשלנות רפואית במקרה של תאונת דרכים ואיתם חסינים גם העוסקים בכבישים כגון מהנדסים, מתכננים, מע"צ ועוד במידה ומדובר על מפגעים בכביש. למשל, משפחתו של אדם שטופל בבית חולים לאחר תאונת דרכים ונפטר בשל מתן עירוי דם שהיה נגוע בצהבת, קיבלה פיצוי מחברת הביטוח של הרכב הפוגע ולא יכלה לתבוע את בית החולים. גם במקרה אחר בו הרופא המנתח כרת את הרגל הבריאה של אדם שנפגע בתאונת דרכים ולא את הרגל הנכונה, לא היה ניתן לתבוע את הרופא או המוסד הרפואי על רשלנות רפואית, אלא רק את חברת הביטוח של הרכב הפוגע. בכל הנוגע לחוק הפלת"ד, כאשר תובעים את חברת הביטוח של הפוגע אין צורך להוכיח שנעשתה רשלנות רפואית בשל עיקרון ייחוד העילה.

 

מה זה עיקרון ייחוד העילה?

עיקרון ייחוד העילה פירושו שניתן להגיש תביעה משפטית רק לביטוח החובה של הנהג ולא לגורמים אחרים. על פי החוק, בדומה לכך שלא ניתן לתבוע את העירייה על מפגע בכביש בעת תאונת דרכים, כך לא ניתן לתבוע את המוסד הרפואי על רשלנות רפואית לאחר התאונה. הסיבה לחוק זה היא כדי שלא יהיו דיונים על הסוגיה של מי האשם בנזק, כאשר הנזק הראשוני נובע מתאונת הדרכים. ההיגיון הוא שאם לא הייתה מתרחשת תאונת דרכים לא היה ניתן טיפול רשלני ולכן הגורם לתאונה צריך לשאת בהוצאות, דהיינו חברת ביטוח החובה של הפוגע.

 

מתי כן ניתן לתבוע רשלנות רפואית ממוסד או צוות רפואי?

הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית לאחר תאונת דרכים תהיה רק כאשר לרכב הפוגע אין ביטוח חובה ולכן לא ניתן להגיש תביעת פלת"ד. לפיכך, במקרה של טיפול לקוי עקב התאונה ניתן יהיה לתבוע את המוסד הרפואי על רשלנות רפואית. בנוסף, היו תקדימים לתביעת רשלנות רפואית של המוסד הרפואי לאחר שהסתיימה התביעה מול ביטוח החובה של הנהג הפוגע ולכן מדובר על כל מקרה לגופו. גם במקרים של תאונות עבודה ישנן סיטואציות בהן בית המשפט מכיר ברשלנות רפואית של הצוות או המוסד הרפואי ומסיר אחריות מהמעביד.

 

בית משפט

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים
חוות דעת מומחה רפואי ברשלנות רפואית

מקרי רשלנות רפואית יכולים להיות מורכבים ומאתגרים להתמצאות, ולרוב דורשים עדות של מומחים רפואיים כדי לבסס רשלנות. לדעותיהם יש משקל משמעותי וממלאות תפקיד מכריע בקביעת

כיצד נקבע גובה הפיצוי בתביעות רשלנות

פיצויים בתביעות רשלנות רפואית ממלאים תפקיד חיוני במתן צדק והגינות למטופלים שנפגעו מידיהם של אנשי מקצוע בתחום הבריאות. רשלנות רפואית מתרחשת כאשר רשלנות או חוסר