סיבות נפוצות להגשת תביעות למפקח הבתים המשותפים

תוכן עניינים

בתים משותפים מהווים צורת מגורים נפוצה ביותר בישראל. עם זאת, המגורים המשותפים עלולים לעיתים ליצור חיכוכים ומתחים בין הדיירים בנוגע לתחזוקת הבניין וניהולו. למפקח הבתים המשותפים תפקיד מכריע ביישוב סכסוכים אלה. קיימות מספר סיבות נפוצות להגשת תביעה למפקח הבתים המשותפים. במאמר זה נסקור את הסיבות העיקריות.

 

אי תשלום דמי ועד בית

אי תשלום דמי ועד בית הוא אחת הסיבות הנפוצות ביותר להגשת תביעות למפקח הבתים המשותפים. דמי הוועד משמשים למימון הוצאות התחזוקה והניהול של הבית המשותף, כגון תשלום למנהל הבית, ניקיון, אחזקה שוטפת ועוד. כאשר דייר אינו משלם את חלקו, נוצר גירעון תקציבי שפוגע ביכולת לתחזק את הבניין. במקרה זה, יתר הדיירים נאלצים לשאת בנטל הכספי העודף. על כן, כאשר ישנם דיירים המתעלמים מדרישות תשלום חוזרות ונשנות מצד הוועד. במצב שכזה, הגשת תביעה אצל המפקחת על הבתים המשותפים היא מהלך סביר על מנת שאותם דיירים יידרשו לשלם את חובם. המפקח רשאי גם להטיל קנסות על מפרי התשלום.

 

הפרעה לדיירים אחרים

הפרעה לדיירים אחרים בבית משותף מהווה עילה שכיחה להגשת תביעות למפקח הבתים המשותפים. הפרעות אלו יכולות לנבוע ממעשים או מחדלים של דייר אחד או יותר, הפוגעים באיכות החיים של שאר הדיירים בבניין. לדוגמה, עריכת מסיבות רועשות בשעות הלילה, שימוש בדירה לצרכים מסחריים ללא היתר, חניית רכבים בשטחים ציבוריים, השלכת אשפה ברשות הרבים או מתן מעבר חופשי לזרים להיכנס לבניין. כל אלו מהווים מטרדים בוטים לדיירים ופגיעה באיכות חייהם ובביטחונם האישי. הגשת תביעה למפקח נועדה להביא להפסקת ההפרעות ולאכיפת החוק והנהלים על הדיירים המפירים.

 

שינויים ברכוש המשותף

שינויים הנעשים על ידי דיירים ברכוש המשותף של הבית ללא קבלת אישור מהוועד או האסיפה הכללית, מהווים עילה נפוצה להגשת תביעות למפקח בתים משותפים. שינויים אלה יכולים לכלול התקנת מזגנים, סגירת מרפסות, שינוי חזית הבניין, הרחבת הדירה ועוד. מעשים אלו פוגעים במראה האחיד של הבניין, בשטחים ובזכויות המשותפות של כלל הדיירים. תפקיד המפקח במקרים אלה הוא לחייב בהריסה או השבת המצב לקדמותו על חשבון הדייר שביצע את השינויים. כמו כן, המפקח יכול להטיל קנסות על הדייר על מנת להרתיע מפני פגיעה נוספת ברכוש המשותף.

 

עבודות שיפוץ ותיקונים

אי ביצוע עבודות שיפוץ ותיקונים החיוניות לתחזוקת הבניין או אי ביצוען ברמה טובה, יכולה להוביל דיירים להגיש תביעות כנגד הוועד. כמו כן, ביצוע עבודות שיפוץ לא תקינות הפוגעות במבנה או בדיירים יכול אף הוא להוות עילה לתביעה.

 

ועד בית לא מתפקד

כאשר הוועד אינו פועל בהתאם להוראות החוק או בצורה הוגנת ויעילה לטובת כלל הדיירים, ניתן להגיש תביעה לפירוק הוועד ולמינוי ועד חליפי. לדוגמה, אם הוועד מתעלם באופן שיטתי מפניות הדיירים, אינו מזמן אסיפות כלליות או אינו מפרסם את הדו"חות הכספיים.

 

עורך דין מקרקעין

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים
עורך דין מקרקעין – כל המידע

עסקאות המקרקעין השונות הפכו בשנים האחרונות לנפוצות במיוחד. לאור הסכומים הגבוהים המעורבים בעסקאות כאלו, אתם צריכים שיהיה לצידכם עורך דין מקרקעין, המהווה תעודת ביטוח להצלחת