מזונות אישה וילדים

תוכן עניינים

 עוד בכתובה הניתנת בחופה, מופיעה החובה של הבעל לפרנס את אשתו ובשמה, חובת מזונות אישה.

 חובת מזונות הינם תשלום חודשי, אותם מחויב אדם לשלם לאשתו וילדיו.

ישנם מספר סוגי מזונות, הנפוצים בהם הם מזונות אישה ומזונות ילדים. 

חלה חובה על הבעל לשלם לאשתו וילדיו, על מנת להבטיח להם רמת חיים סבירה.

 

מזונות אישה

לפי ההלכה היהודית, חלה חובה על הבעל לדאוג לפרנסת אשתו, עוד מהכתובה הניתנת בחופתם. אישה זכאית למזונות מבעלה כל עוד הם בברית הנישואין. גם במהלך הליך גירושין על הבעל לשלם מזונות לאשתו. כאשר הבעל אינו ממלא אחר חובתו, עומדת בפני האישה הזכות להגשת תביעת מזונות. אך לפני זאת מומלץ לבדוק את מרכז גישור גירושין על מנת ליצור נוחות בין שני הצדדים. היכנסו לאתר מוסכם על מנת לגלות עוד אודות מוסכם.

 

שיעור התשלום

העיקרון המנחה בתשלום המזונות לאישה הוא "עולה עמו ואינה יורדת". כלומר, על הבעל להמשיך לספק לאשתו את רמת החיים לה היא רגילה. עם זאת, בהחלטתו על שיעור המזונות, יכול בית המשפט להתחשב ביכולתו הכלכלית ורמת השתכרותו של הבעל. המזונות כוללים תשלום בעד צרכים בסיסיים דוגמת דיור ואוכל, וכן בעד שלל הוצאות נוספות כגון רכב, ביגוד ועוד. על פי הפסיקה בישראל, על הבעל אין את היכולת לחייב את אשתו לעבוד על מנת להפחית את התשלום.

 

תביעת מזונות

כאשר הבעל אינו משלם לאשתו דמי מזונות, רשאית האישה להגיש תביעת מזונות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית דין רבני. באם האישה נפרדה מבעלה, זכאית האישה ל"מזונות זמניים", אשר ישולמו עד לפסיקת בית המשפט. באם הבעל אינו משלם את המזונות הזמניים לאשתו, עומדת בפנייה האפשרות לפנות להוצאה לפועל או לביטוח לאומי.

אם יוכח כי האישה בגדה בבעלה, תישלל ממנה הזכות למזונות. גם אם האישה מסרבת לקיים יחסים עם הבעל, עשויה להיפגע זכותה למזונות. בנוסף, אם עוזבת האישה את הבית, היא עלולה לאבד את זכותה למזונות. בדיקת הסיבה לעזיבה נבחנת, כך שאם עזבה האישה את ביתה מפני שספגה אלימות מבעלה, זכותה למזונות לא תיפגע.

 

מזונות ילדים

על האב חלה חובה לדאוג לכלכלת ילדיו עד הגעתם לגיל 18. תחת החובה נכללים תשלומים בגין דיור, חינוך, בריאות וכו'. ככל שמדובר בצרכיהם הבסיסים שלל הילדים, חלה חובת תשלום על האב, ללא קשר למצבו הכלכלי. האב מחויב במזונות לילדיו, גם אם אינו מתגורר עמם ואינו מכיר בהם. בית המשפט הוא שיקבע את שיעור תשלום המזונות לילדים.

שיעור התשלום נקבע בהתאם לגיל הילדים. עד גיל 6, נחשבים הילדים כ – "קטיני קטינים", לכן מחויב האב בתשלום מזונות מלא.  החל מגיל 6 ועד גיל 15, מחויב האב בתשלום מזונות מלא. תשלום מזונות "מדין צדקה", יביא לחלוקת תשלום שווה בין ההורים.

בין גיל 15 ועד לגיל 18, יחול תשלום מזונות "מדין צדקה", אשר יכלול תשלום בעד צרכים בסיסיים בלבד. התשלום יתחלק בין ההורים, זאת מפני שבגיל זה מבחינת החוק, הילדים כשירים לעבודה. לאחר גיל 18, במהלך השירות הצבאי, חלה חובה על האב לתשלום מזונות בשיעור שליש.

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים
האם ניתן לתבוע גירושין עקב בגידה

אין ספק שאחת מהסיטואציות המורכבות ביותר שאיתן אדם יכול להתמודד בחייו היא בגידה. לכן ברור מדוע, אם גם בכם בגד בן הזוג, אתם תוהים מה

איך להתגרש בשלום

החלטתם להתגרש? המדריך הבא הוא בדיוק בשבילכם. במדריך נציג לכם את הדרכים הטובות ביותר לצורך תהליך גירושין אשר יסתיים לשביעות רצונם של שני הצדדים ובדרכי